Založ si blog

Náš otec by takú skazu určite neprežil

V článku „Odborníci“ na rómsky problém – a teraz mi raďte?! – Publikovanom: 21. Mája 2013 som hneď v úvode položil otázku: Mám nechať bývať mladú rómsku rodinu v našom rodnom dome v hladovej obci pod Vihorlatom?017                                                                                                                                                 

Link na článok: http://kormidlo.blog.pravda.sk/2013/05/21/%E2%80%9Eodbornici%E2%80%9C-na-romsky-problem-%E2%80%93-a-teraz-mi-radte/

– v článku okrem iného opisujem aj to, ako náš otec v 60tých rokoch minulého storočia vlastnými rukami krvopotne staval náš rodinný dom.

20. mája 2013 som odcestoval do mojej rodnej obce, aby som pokosil trávu v záhrade nášho rodného domu, tráva tam už narástla vyše pása a bol najvyšší čas ju pokosiť….

Pri práci ma oslovil tamojší sused (22 ročný Róm), či mi nemá prísť pomôcť kosiť? Samozrejme, že som súhlasil, veď každá ruka je dobrá, najmä ak som to chcel do večera stihnúť. No tá jeho ochota nebola len tak pre nič za nič, akože z dobrých susedských vzťahov…, totiž  zisťoval, či by bolo možné aby  náš dom prenajal, aby v ňom mohol  bývať so svojou rodinou? Odvetil som mu: že, žiadny problém v tom nevidím, veď budem rád, tak aspoň dom úplne ne-schátra lebo bude obývaný. (Mladý mi vysvetlil aj to, kvôli čomu je nútený odísť bývať od svojich príbuzných).021

Rodina tohto mladého Róma býva aj s ďalšími svojimi príbuznými v domčeku z Baťových čias, ktorý má dve izby a malú kuchynku a momentálne sa tam tlačia jedenásti ľudia – z toho je 6 deti.020018                                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

019

Pointa: Ten mladý Róm je nezamestnaný, jeho rodina žije iba z mesačnej podpory 150 Eur (a ako mi tvrdil, že iba občas sa mu podarí zamestnať niekde, ale zakaždým len na pár dní), no napriek tomu som mu povedal, že za prenájom by mi musel platiť mesačne 100 Eur  a pochopiteľne elektrárňam by tiež musel platiť za spotrebovanú elektrinu. (Veľmi dobre viem, že ak by som im umožnil v našom dome bývať zadarmo, tak nakoniec by to mohlo dopadnúť tak, ako je tomu napr. v prípade u p. Dobrovodského v Malackách…). Cestou späť do Košíc mi však vŕtalo hlavou, že keď sa rozhodnem dať dom do prenájmu Rómom, že čo sa stane, ak mi z nejakého dôvodu prestanú platiť za prenájom?

S bratmi som sa poradil a tí ma prehovorili, aby som Rómom dom do prenájmu nedával…

Po dlhšej dobe som sa včera znovu vybral do mojej rodnej obce. Bolo krásne jesenné počasie a tak som sa rozhodol, že pôjdem trošku obriadiť spoločný hrob našich rodičov.001

Sotva som však zaparkoval na dvore nášho rodinného domu, hneď nato ma ten mladý Róm oslovil, či som sa už rozhodol dať mu dom do prenájmu? Tak som ho pozval spolu s jeho  manželkou, aby si prišli pozrieť dom najmä zvnútra, lebo od mája náš dom očividne utrpel nejakú seizmickú ranu a na jeho obvodových stenách pribudli ďalšie a veľmi výrazné praskliny…. (Pritom obvodové múry domu majú hrúbku 50 centimetrov).

Detailnejší záber do rohu pod stropom

Detailnejší záber do rohu pod stropom


Detailnejší záber do rohu pod stropom

Detailnejší záber do rohu pod stropom


Tieto praskliny na dome pribudli od mája 2013 - vo vnútri domu...

Tieto praskliny na dome pribudli od mája 2013 – vo vnútri domu…


Tieto praskliny na dome pribudli od mája 2013 - vo vnútri domu...

Tieto praskliny na dome pribudli od mája 2013 – vo vnútri domu…


Tieto praskliny na dome pribudli od mája 2013

Tieto praskliny na dome pribudli od mája 2013


Spodná časť pod vetracím okienkom

Spodná časť pod vetracím okienkom

 

Prasklina na severn. stene je už vyše 12 rokov....

Prasklina na severn. stene je už vyše 12 rokov….


Spodná časť sever. steny.

Spodná časť sever. steny.


Prasklina na stene zo západnej strany

Prasklina na stene zo severnej strany


Predná časť domu, východná strana

Predná časť domu, východná strana


Spodná časť pod vetracím okienkom

Spodná časť pod vetracím okienkom

Mladej rómskej rodine som vysvetlil, že zostať bývať v tomto dome za tohto stavu by bola hotová samovražda, no oni napriek tomu mi tvrdili, že im to nevadí a prehovárali ma, aby som im dom do prenájmu dal. (Veľmi dobre ich chápem, veď v tom malom domčeku v ktorom teraz žijú a k tomu s toľkými rodinnými príslušníkmi, tak to naozaj nemajú ľahké, ale pri triezvom zvažovaní mi hádam každý dá za pravdu, že ak by sa ten dom na nich nedajbože zrútil, tak ja, ako majiteľ domu by som sa z toho určite len tak ľahko nevylízal…..    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toto sa v Japonsku stať nemôže

07.02.2023

No na Slovensku to niektorí Slováci už pokladajú za samozrejmú vec. Je to na šľak trafenie, keď si človek niečo naplánuje a jeden lajdák mu to pokazí len preto, že nedodržuje harmonogram. Včera predpoludním som sa vybral s bežkami na túru, naplánoval som si ju tak, že vyrazím z Jahodnej na Prednú Holicu ku chate Lajoška. Lenže to by museli v Košiciach premávať [...]

Zipsovanie v cestnej doprave? !

21.10.2017

Neviem ako ostatní vodiči, ale priznám sa, že s týmto pomenovaním takejto prekážky na ceste sa stretávam prvýkrát a musím podotknúť, že za to môžem „poďakovať“ primátorovi mesta Košice pánovi Rašímu, lebo nebyť toho množstva „zbytočných rekonštrukcii ciest“, /najmä v poslednom období, keď je očividné, že sa blížia komunálne voľby do VÚC/, tak sa [...]

Zabudol vôl, že teľaťom bol!

19.04.2016

Neuveriteľné ako sa vie človek rýchlo zmeniť. Konkrétne mám na mysli nášho starostu pána A. H. na sídlisku KVP v KE. Pred pár rokmi tento pán, keď kandidoval na poslanca mestskej časti, tak hádam ani nebolo bytu na sídlisku, ktorý by nebol navštívil, ale klobúk dole pred jeho vytrvalosťou, lebo také niečo dokáže spraviť veľmi málo ľudí. Avšak stojí za zmienku [...]

OSN / Organizácia spojených národov /

USA vetovali palestínsku žiadosť o plné členstvo v OSN. Agresívna politika, zúri Abbás

19.04.2024 10:38

Palestínska samospráva vo štvrtok odsúdila Spojené štáty za vetovanie palestínskej žiadosti o plné členstvo v OSN a označila to za "agresiu", ktorá tlačí Blízky východ k "priepasti".

Spišský hrad

Oprava Spišského hradu sa tak skoro nezačne. Šimkovičová nariadila zopakovať súťaž

19.04.2024 10:30

Úspešný uchádzač vraj neposkytol v zákonnej lehote riadnu súčinnosť a požadované dokumenty.

strategický bombardér Tu-22M3m pád ruského lietadla, vojna na Ukrajine

VIDEO: Zostrelili sme Rusom strategický nadzvukový bombardér, hlási Ukrajina. Moskva priznala stratu

19.04.2024 10:20

Podľa ukrajinskej vojenskej rozviedky (HUR) bol bombardér zostrelený v oblasti 300 kilometrov od Ukrajiny.

bytovka, Čadca

Bytovku z centra Čadce idú zrovnať so zemou. Kam pôjdu jej obyvatelia?

19.04.2024 10:03

Problémový dom chce zdemolovať vlastník, hoci tam stále žijú niekoľkí ľudia. Náhradné bývanie hľadajú ťažko, mesto sa im snaží pomôcť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 89
Celková čítanosť: 355939x
Priemerná čítanosť článkov: 3999x

Autor blogu

Kategórie